Citroën display building / Champs Elysées, Paris

05a

C42 is the showroom and brand experience for carmaker Citroën has opened  in 2007 on the Champs-Élysées inthe centre of Paris, designed by French architect Manuelle Gautrand.

03c

The C42’s red and white glass tower is located on the site of its original 1927 showroom since André Citroën set up shop there in the 1920s, at number 42 Champs Elysées;

01b

The architecture of the C42 Showroom in Paris presents the brand Citroën without the need for a logo. With this design approach Manuelle Gautrand created a strong connection between the building and the brand Citroën.

05

“Combining innovative architecture, compelling style and a bold approach to design, the C42 – C for Citroën, 42 for the building number – embodies both the rich history and contemporary vision of the Marque.

03d

The bold, prominent design of the C42 echoes the spirit of creativity and innovation that has always been such an integral part of Citroën’s philosophy, while further reflecting the style renaissance that the brand has undergone over the past few years.

Standing 30m high, the striking glass latticework exterior is dominated by soaring chevrons that assert the building’s Citroën identity.

06

Visibility and light are both dominant themes of the C42’s design. During the day, the glass-fronted face allows sunlight to pour into the showroom, enhancing the sense of space and highlighting the building’s reflective surfaces. By night the C42 is illuminated in a play of light in the recognisable Citroën shades of white and red.” [Source]

01d

It is like an avant-garde glass sculpture, dominated by soaring chevrons that assert the building’s Citroën identity ,recalling origami in its complexity.

02b

To display the cars themselves,  there are eight circular platforms each of which is six meters in diameter, having a mirrored base to reflect the car below, and turns to show off the car on all sides.

02g

A panoramic elevator lift gets the visitors to the top floor from where he has a breath-taking view across some of Paris’ most recognised landmarks, such as the Eiffel tower and the Place de la Concorde.

02d

“The automobile manufacturer Citroën wanted their new flagship showroom on the Champs-Elysées to be really ambitious. So we developed a concept that would magnify their cars in a building with strong symbolic presence, a kind of corporate totem composed of eight vehicles stacked on platter one on top of the other.

02c

The arrangement forms a gigantic upright display around which visitors move in an ascending/descending spiral movement via flights of stairs and landings. At the top, the sculptural erection opens superb views up and down the avenue, over the city and across the nearby gardens and river.

The cars are displayed on revolving circular platforms under a faceted mirror-ceiling that fragments and multiplies their lines and details. Besides enhancing the presence of the display models, the effect accentuates the vertical reality of space and creates an exhilarating sense of lightness.

01

Around this scenography, the skin is all in faceted glass and plays on the distinctive shape of the Citroën logo: the chevron. At street level on the Champs-Elysées, the façade begins as a simple flat curtain wall. The double chevron soon appears proliferating as it rises in free and inventive array right up to the summit. The glass front unfolds a gigantic origami, colored by diaphanous white and red film that lets subdued clear light into the interior.” [text from architect’s website]

03a

Εκείνη, μία από τις πιο διάσημες λεωφόρους του κόσμου. Πολλοί από εμάς έχουμε βολτάρει αμέτρητες ώρες κατά μήκος της, περιπλανώμενοι στις επικές βιτρίνες των καταστημάτων της.

03

Εκείνο, έχει ίσως την πιο εντυπωσιακή βιτρίνα και φιλοξενεί στο εσωτερικό του μία από τις πιο εμβληματικές και αγαπημένες μάρκες της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Τίποτα πιο σύγχρονο δεν υπήρξε στη λεωφόρο Champs-Elysées τα τελευταία 30 χρόνια.

Το όνομά του…απλό: C για το Citroen, 42 για τον αριθμό της οδού. Ενσωματώνοντας με τον πιο δυναμικό τρόπο τη ρευστή γεωμετρία, το νέο ισχυρό τοπόσημο της Champs-Elysées απηχεί το πνεύμα δημιουργικότητας και καινοτομίας που διέπει την ίδια την εταιρεία.

03b

Συνδυάζοντας πρωτοποριακά αρχιτεκτονικά στοιχεία, υψηλή αισθητική και τολμηρή σχεδιαστική προσέγγιση, αναδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τόσο την πλούσια ιστορία της Citroen όσο και τη σύγχρονη φιλοσοφία της.

08

Η έμπνευση του C42 οφείλεται στη ManuelleGautrand, μία από τις σημαντικότερες σύγχρονες αρχιτεκτονικές φυσιογνωμίες της Γαλλίας. Με ύψος 30 μέτρα, το εντυπωσιακό εξωτερικό παίρνει τη μορφή περίπλοκης γεωμετρικής πρόσοψης από γυαλί και μέταλλο. Οι αιχμηροί όγκοι που σχηματίζονται, συνθέτουν το σχήμα της εταιρείας, καθιστώντας ισχυρό το έμβλημα μέσα από ένα οπτικό παιχνίδι.

07

Διαφάνεια και φως είναι τα δύο κυρίαρχα στοιχεία του C42. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, η γυάλινη πρόσοψη επιτρέπει το φυσικό φως να εισχωρήσει στον εκθεσιακό χώρο, ενισχύοντας με τον τρόπο αυτό τη συνολική γεωμετρική αισθητική και αναδεικνύοντας τις ανακλαστικές επιφάνειες του κτιρίου. Τη νύχτα, το C42 φωτίζεται στις αναγνωρίσιμες αποχρώσεις της Citroen: κόκκινο και λευκό.

01a

Ο εκθεσιακός χώρος εκτείνεται κατακόρυφα μέσα στον πυρήνα του κτιρίου, για να δημιουργήσει μία “θεαματική στοίβα” με σκηνογραφικό χαρακτήρα από αυτοκίνητα-ορόσημα της εταιρείας. Ανάμεσά τους, τα 2CV, DS, C6 και το φουτουριστικό C-Métisse.

02

Στην καρδιά της παριζιάνικης κουλτούρας γεννήθηκε ένα νέο τοπόσημο, ένα ισχυρό landmark.  Το C42 προσδίδει το σύγχρονο στίγμα του στο διεθνές κοινό.

04

[photos: Architales on Pinterest]

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s