Donato Bramante

08d

The Italian architect and painter Donato Bramante (1444-1514) was the first High Renaissance architect.

01

In the church Santa Maria presso San Satiro in Milan, Bramante used a perspective painting to make it look bigger than it actually is. This was one of the “first examples of trompe l’oeil in history of art.”

03c

In  Tempietto di San Pietro in Montorio in Rome, a masterpiece of High Renaissance architecture built as a sanctuary that allegedly marked the spot where Peter was crucified, Bramante gave the emphasis on the harmony of proportions and the simplicity of volumes (cylinder, hemisphere) and transformed the classical style of the 15th century into a grave and monumental manner.

05

Under Pope Julius II, Bramante’s talents began to obtain adequate sphere of exercise. His first large work was to unite the straggling buildings of the palace and the Belvedere in Vatican City. To create a sequence of formal spaces, Bramante regularized the slope as a set of terraces, linked by rigorously symmetrical stairs on the central longitudinal axis.

07b

Bramante was called upon by Pope Julius to take the first part in one of the greatest architectural enterprises ever attempted: the rebuilding of St. Peter’s, the grandest architectural commission of the European 16th century. The grand scale of the Basicilla occupied Bramante’s time until the end of his life in 1514. Although the basilica was not completed before Bramante’s death his architectural brilliance can be seen in its construction. Bramante had envisioned that the central dome be surrounded by four lower domes at the diagonal axes. At each corner of the building was to stand a tower, so that the overall plan was square.

08c

O Donato Bramante θεωρείται ο σημαντικότερος αρχιτέκτονας της Ώριμης Αναγέννησης.

02

Στη Santa Maria presso San Satiro στο Μιλάνο, μέσα από τη μνημειακότητα που ακτινοβολεί ο χώρος [με την ευρεία χρήση ημικυλινδρικών καμάρων, τόξων, πεσσών και παραστάδων], η σκοτεινότητα του εσωτερικού διαμορφώνει τη συνολική αισθητική του ναού.

04

Ορόσημο έργο του Donato Bramante αποτελεί και το Tempietto di San Pietro in Montorio στη Ρώμη, ένα μικρό κυλινδρικό κτίσμα στον τόπο όπου, σύμφωνα με την παράδοση, σταυρώθηκε ο Απόστολος Πέτρος. Μέσα από μία εξαίσια αρχιτεκτονική σύμπτυξη της ιστορικότητας της Ρώμης και του χριστιανικού ιδεώδους, ο Bramante δημιούργησε ένα πρότυπο έργο, με 16 δωρικούς κίονες σε κρηπίδα, που φέρουν ψηλό τρούλο.

06

Το 1505, στο πλαίσιο του γιγαντιαίου οικοδομικού προγράμματος που εκπονεί ο πάπας Ιούλιος Β’ , ο Bramante σχεδιάζει τη μνημειακή αυλή του Belvedere στο Βατικανό, με στόχο να συνενώσει τα παλαιά ανάκτορα του πάπα Νικοάου Ε’ με την έπαυλη του Ινοκέντιου Η’.

07c

Αναμφισβήτητα όμως, τίποτα δεν μπορεί να συγκριθεί με το μεγαλείο της Βασιλικής του Αγίου Πέτρου, που σχεδίασε ο Bramante για τη Ρώμη και αποτελεί μέχρι σήμερα ένα από τα σημαντικότερα κτίσματα του χριστιανικού κόσμου. Για πρώτη φορά στην ιστορία της αρχιτεκτονικής, ένας αρχιτέκτονας του 15ου αιώνα τολμά να οργανώσει τη διάταξη των εξωτερικών τοίχων, ως αποτέλεσμα που προκύπτει από τη γενικότερη σύλληψη του εσωτερικού χώρου. Η κάτοψη του υπερμεγέθους ναού είναι ένας ελληνικός σταυρός εγγεγραμμένος σε τετράγωνο, με αψίδες στους κύριους άξονες , ενώ στο κέντρο του ναού προοριζόταν να τοποθετηθεί ο τάφος του Απόστολου Πέτρου.

08a

Αποδεσμευμένος από το παρελθόν, ο Bramante συνέβαλε όσο κανένας με το έργο του στη διαμόρφωση της αυθεντική αρχιτεκτονικής της Αναγέννησης.

[photos: Architales on Pinterest]

Advertisements

3 thoughts on “Donato Bramante

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s